Egy helyi kis hírportált üzemeltetek, amit naponta sikerül frissítenem. A falubeli lakosok mind ismernek engem, és gyakran megállítanak az utcán különböző kérdéseikkel. Amennyiben tudok, szívesen válaszolok, ám sok témában nem vagyok jártas, ezeknek általában utánaolvasok, és felkeresem az illetőt, ha sikerül választ adnom a kérdésére.

A minap is történt egy eset, a szomszédom szólított le és tanácsot kért, hogy milyen szempontok alapján vásároljon magának felnit az autójára. Ebben sajnos nem vagyok jól informált, így természetesen szívesen utánanéztem ennek.

Gondoltam az a webshop, ahonnan rendelni szoktam a téli-illetve a nyári gumikat segítségemre lehet ebben. A Gumidiszkont autógumi keresőn egyebet is találhatunk, mint gumiabroncsot akár másnapi kiszállítással, remek blogbejegyzést fedeztem fel ugyanis a témában.

A gyakorlott autósok tisztában vannak vele, hogy mi is egyáltalán maga a felni, de a kezdő sofőrök ismeretei sok esetben hiányosak, vagy megesik, hogy keverik a fogalmakat. Ezzel nincs is semmi baj, hiszen mindig van mit tanulni. Ebben az esetben is jobb tisztában lenni a kifejezésekkel. A “Gumidiszkont autógumi kereső – gumiabroncs akár másnapi kiszállítással” oldal cikkje remekül felvezeti a témát, és azonnal megoldást is kínál. A felni ugyebár az az alkatrész, amire a gumik felkerülnek.

Ezen a blogon olvastam, hogy ezeken a felniken sokféle jelölés található, betűk és számok próbálnak a segítségünkre lenni, csak ismerni kell a jelentésüket. Amint ezekkel tisztába kerülünk, sokkal magabiztosabban fogunk nekivágni az új felnik megvásárlásának. További fontos szempont, hogy a műszaki vizsga sikeressége miatt is tisztában legyünk ezekkel az adatokkal.

A legelső paraméter a felni átmérője. Ezt a legelső szám jelöli, ez pedig mindig colban van megadva, nem mm-ben vagy cm-ben. Ez a szám 8 és 18 között létezhet, evidens módon a 8 a legkisebb, a 18 pedig a legnagyobb lehetséges méretet jelöli.

A felni szélességét jelölő adat a következő, amit egy x jel választ el az előző, átmérőre vonatkozó számtól. Egy példával élve, ez lehet mondjuk 8J. Ez col mértékegységben van megadva, és a felni teljes szélességét mutatja meg, ám a külső oldalai nem számítanak bele. Konkrétabban értelmezve tehát a megadott szélesség azt a felületet jelenti, ami a gumiabroncsok által végül lefedésre kerül.

Ezt követi az úgynevezett ET szám. Ez az egyik legfontosabb adat, ez ugyanis a felni besajtolási mélységére vonatkozik. Az ET szám tulajdonképpen az a távolság,ami kerékagy felfekvési síkja és a felni középvonala között lett lemérve. Ez kivételesen nem colra, hanem milliméter mértékegységre vonatkozik.

Erre nagyon lényeges ügyelni, mert ha esetleg túl nagy ET-számmal rendelkező felnit szerelünk az autónkra, akkor az túl közel eshet a tengelyhez, ami azt eredményezheti, hogy a kerék hozzáér majd a féktárcsákhoz. Ennek azonban az ellentéte is létrejöhet. Amennyiben túl kicsi ET-számmal bíró felnit helyezünk fel, a sajtolási mélység túl alacsonnyá válik, ebből pedig az jöhet létre, hogy a felni ,,túllóg”, tehát kiáll majd az autóból, ez pedig gátat szab egy sikeres műszaki vizsgának.

A következő jelölés a felni osztókörét hivatott elárulni. Ez szintén mm-ben értendő. Az első szám azt jelzi, hogy pontosan hány darab csavar szükséges a kerekek stabil megtartásához, a másik szám pedig azt, hogy mekkora is tulajdonképpen a furatok átmérője. Nem félreértendő, hogy ez az adat nem magukat a furatokat takarja, hanem az általuk alkotott kört.

Minden információt kiírtam egy papírra, és átadtam a szomszédomnak. Teljes információval ellátott a Gumidiszkont autógumi kereső – gumiabroncs akár másnapi kiszállítással sem jelent gondot számukra, illetve a fontos tények közlése sem. Isteni szerencse, hogy létezik egy ilyen weboldal, ahol ennyi hasznos információt találok, és még gumiabroncsot is tudok rendelni szükség esetén!